čtvrtek 4. října 2007

Zkládáme akvárium

1.krok - Nádrž
V dnešní době se už používají převážně akvária lepená. Já mám také akvárium lepené, pouze jsem hrany olepil černou lepící páskou, protože silikonové lepidlo bylo už hodně zaneřáděné od řas. Nejdříve akvárium řádně očistím teplou vodou, nedoporučoval bych žádné saponáty a nic podobného, protože potom je třeba akvárium velmi pečlivě vymýt, takže pokud to jde, nepoužívejte saponáty. Teč tedy akvárium umístíme na předem vybrané místo. Pod akvárium doporučuji použít polystyrénovou desku pro vyrovnání nerovností, protože pod dvěstělitrovým akváriem nám i malé zrnko písku může způsobit prasknutí, které nemusí nastat hned, ale třeba až za pár let. Pokud mám akvárium na místě, můžu ho umýt ještě jednou.
2.krok - Pozadí
Nyní je čas nainstalovat pozadí akvária. Já jsem prozatím volil pozadí tapetové, ale budu vytvářet pozadí polystyrénové, které nainstaluji dodatečně. Působí více esteticky než plakátová pozadí. Pozadí akvária se dá také vytvořit například z břidlice, ale akvárium tím nabere na váze, proto doporučuji polystyrén.
3.krok - Dno
Ještě zkontroluji, zda jsem akvárium umístil na vybrané místo přesně, protože od této chvíle akvárium začne rapidně přibývat na váze. Na dno je vhodné použít křemičitý písek o zrnitosti kolem pěti milimetrů. Neměly by zde být žádné ostré kameny, protože by se o ně mohly ryby poranit. Písek, ať už zakoupený v akvaristice a nebo donesený z přírody, je dobré řádně proprat a převařit. V akváriu by se mělo dno od zadní stěny ke přední svažovat. U zadní stěny tedy volím výšku dna klidně pět centimetrů a u přední např. dva centimetry. Tento svah vytváříme kvůli snadnější práci při odkalování, nečistoty se nám budou držet u předního skla. Potom je také dobré do dna nainstalovat například hadičku vzduchování, pokud ho budeme používat.
4.krok - Napuštění akvária, sázení rostlin a dekorace
Nyní doporučuji napustit si část předem odstáté vody. Bydlím na vesnici, takže nemusím vodu chemicky upravovat, jinak doporučuji vodu ošetřit nějakým přípravkem proti chloru. Napustíme tedy část vody (asi tak jednu pětinu) a nyní můžeme na dno naaranžovat dekorační předměty a také můžeme začít sázet rostliny. Pro dekorace platí, že by dekorační předměty jako kameny, jeskyně a podobně neměly mít ostré hrany, aby nedošlo k poranění ryb. To samozřejmě můžeme dělat i bez vody ale mně se lépe manipuluje s rostlinami, pokud už je v akváriu část vody.
Když máme rostliny zasázené, dopustíme do akvária zbylou část vody, ale doporučoval bych dopustit vodu tak deset centimetrů pod okraj, při instalaci vybavení nevytlačíme vodu ven. Zatím mám v akváriu pouze několik rostlin, protože zbylé jsem měl v době zakládání teprve objednané, ale akvárium by mělo být osázeno hustě. Nyní je ta správná doba, abychom začali instalovat příslušenství. Začal bych filtrem, já používám závěsný vnější filtr Millenium 2000. Potom nainstalujeme topení, teploměr, připojíme motorek vzduchování a nakonec nainstalujeme osvětlovací kryt. Nyní dopustíme vodu do požadované výšky.
5.krok - Vpuštění ryb
Takto založené akvárium necháme minimálně týden, aby nám vzniklo uvnitř správné prostředí pro ryby, rostliny trochu zakořenily (můžeme je trochu přihnojovat) a aby bylo vše připraveno pro standardní provoz. Během tohoto týdne doporučuji mít spuštěný filtr a také svítit, jako při běžném provozu. No a po týdnu je akvárium připraveno k provozu a k vypouštění ryb.

Žádné komentáře: